Ohyfsad kund gav dålig recension – då skrev krogchefen ett svar hon aldrig skulle glömma

Kunden har alltid rätt brukar det heta. Men alla som har jobbat inom servicekåren vet att det inte stämmer. Vissa människor respekterar helt enkelt inte andra och verkar inte ha något intresse av att behandla andra som de själva vill bli behandlade.

Eller så är de bara missnöjda med livet och vill dra ned andra i sin missnöjdhet.

En restaurangchef i England fick uppleva en sådan kund som sedan också klagade på nätet. Men läs också restaurangens sköna svar!

Det började med att en kvinna som hette Hannah hade fått vad hon upplevde som dålig service på Bennett’s Café And Bistro. Efter upplevelsen tog hon till nätet och postade på Tripadvisor för att klaga.

Så här skrev hon:

”Det här stället är verkligen fruktansvärt. Jag gick för att ta en eftermiddagste med några vänner och jag hade en begränsad budget. Jag beställde en kopp varmt vatten med en citronskiva som för det första inte serverades samtidigt som mina vänners kakor och dryck. Sedan fick jag betala 22 kr för det varma vattnet och en tunn skiva citron.

När jag frågade varför jag var tvungen att betala så mycket för lite vatten svarade servitören spydigt: ‘Tja, vet du vad en citron kostar?’ Ja, den kostar definitivt inte 22 kr. Sedan fortsatte han att felaktigt informera mig om att en ‘tekanna’ (som jag fick betala för) kostar lika mycket som en citron. Bara för att visa hur löjligt detta är, beställde min kompis en bit chokladkaka som kostade 21 kr.

Förskräckligt ställe, skulle absolut inte rekommendera. Och den fräcke servitören som serverade mig borde bli sparkad. Jag kommer inte gå tillbaka, och kommer säga åt vänner och familj att inte gå dit.”

När restaurangchefen såg den dåliga recensionen så valde han att istället för att be om ursäkt eller ignorera det helt enkelt förklara för Hannah hur en restaurang fungerar och varför det kostar vad det gör.

Det här ett perfekt svar!

”Jag ber om ursäkt för att du kände dig lurad och jag ska försöka förklara varför du inte blev det. Du gick in i kaféet och servitören följde dig till ett bord, gav dig en meny, väntade lite och tog sedan din beställning.

Han skrev in det i kassasystemet, hämtade en mugg, ett fat och en sked och bar in dem till köket. Där valde han en kniv, en skärbräda, tog en citron från kylen, skar av en skiva och la i muggen. Sedan återvände han till matsalen, hällde upp varmvatten och bar muggen till ditt bord.

När du skulle gå därifrån skrev han ut din nota, lämnade den till dig, tog betalt med ditt kreditkort och slog in allt i kassan. Efter du hade gått dukade han bort din mugg, fat och sked, tog dem in till köket, diskade och torkade dem, tillsammans med skärbrädan och kniven, och lade undan citronen.

Sedan återvände han till matsalen och ställde in muggen, fatet och skeden igen, torkade av ditt bord, la dit en ny meny och väntade på nästa kund. Det är åtminstone 2-3 minuters jobb för servitören.

De allmänna omkostnaderna för företaget, dvs. hyra, affärspriser, el, bankkostnader osv. blir 300 kr per timme vi har öppet. Jag betalar mina kollegor en anständig levnadslön, och efter vi räknat in semesterkostnader, nationell försäkring och icke-produktiv tid före och efter stängning, kostar servitören som serverade dig 140 kr i timmen.

Därför är den sammanlagda kostnaden 450 kr i timmen, eller 7,56 kr i minuten, vilket innebär att kostnaden för att ge dig 2-3 minuter service var mellan 15-22 kr. Sedan lägger staten till moms på 20%, vilket höjer kostnaden av den där muggen med frukt mellan 18-27 kr, oavsett om du tog en tepåse som kostade mig 2 kr, eller en skiva citron som kostade 5 kr.

Jag måste betala mina leverantörer, annars kommer verksamheten inte finnas tillgänglig för andra människor som vill använda dem i framtiden. Jag accepterar att det får priset av en kopp te i centrum att se dyr ut jämfört med de du gör hemma, men tyvärr är det livets hårda verklighet.

Det är faktiskt verksamheten som kostar pengar, mer än ingredienserna. Kanske var fräckheten du uppfattade från vår sida triggad av respektlösheten som jag uppfattade från din sida, av ditt antagande att du kunde använda vår verksamhet och få service gratis.”

Jag tycker i alla fall att restaurangchefens svar var mitt i prick! Dela gärna om du håller med!

Gilla Ettgottskratt om du vill ha ett roligare flöde!
Share on FacebookTweet about this on Twitter

Mest lästa

Senaste artiklarna

Dela på facebook